Šavle korejské války? Sovětská armáda vyprovokovala spojence k reakci

HISTORIE - V roce 1945 si americké letectvo u společnosti North American Aviation (NAA) objednalo nový stíhací letoun. NAA, jež se proslavila výrobou legendárních strojů P-51 Mustang a B-25 Mitchell, při vývoji vycházela z německých zkušeností s konstrukcí proudového letounu Me 262. První let nového stroje s označením F-86 Sabre se uskutečnil 1. října 1947. Zkušební pilot George Welch tak patří k prvním lidem, kterým se podařilo ve vzduchu překonat rychlost zvuku.

Přidejte svůj názor 23 komentářů

Stíhací letoun F-86 Sabre nad Koreou

F-86 Sabre byl navržen pro let ve vysokých nadmořských výškách a během své aktivní služby byl stroj opakovaně vylepšován. Celkově je známo asi dvacet různých modifikací tohoto stíhacího letounu. Varianta F-86H byla například navržena jako stíhací bombardér a F-86D sloužil jako stíhací letoun schopný plnit bojové úkoly za každého počasí. Označení F-86 tak představuje celou rodinu rozličných vojenských letounů.

Jak uvádí internetové stránky sectionf8.com, NAA a její F-86 přinesly do letectví celou řadu technických novinek. Model F-86D se stal prvním stíhacím letounem s autopilotem. Pokrok představovaly i hydraulicky řízené ovládací prvky modifikací F-86E a F-86F. Hydraulický posilovač umožnil pilotovi řídit letadlo bez nutnosti využití nadměrné fyzické námahy.

Poměr tahu a hmotnosti F-86 byl přibližně stejný jako u letounu P-59A, jenž síly USA využívaly za druhé světové války. Přesto dokázal F-86 letět nad hladinou moře o téměř 500 km/h rychleji. Za tímto úspěchem stála především menší velikost křídel a pečlivě zpracovaný aerodynamický design.

Patová situace na zemi se řešila ve vzduchu 

F-86 Sabre se proslavil v době svého nasazení za korejské války v letech 1950-1953. Jeho prvním působištěm se 15. prosince 1950 stalo letiště Kimpo nedaleko Soulu. Na počátku války byl F-86 využíván v první řadě jako stíhací letoun a později, ve druhé fázi války, i jako stíhací bombardér. Jeho výzbroj se skládala ze tří kulometů M3 umístěných v přední části trupu. 

Tři po sobě vyráběné série F-86A, F-86E a F-86F překonaly počáteční taktickou výhodu nepřátelských letounů MiG-15. Poručík Bruce Hinton si 17. prosince 1950 připsal první úspěšný sestřel MiG-15 z kokpitu stíhacího letounu F-86.

Potom, co se pozemní operace v Koreji dostaly do patové situace, pokračovaly americké bombardéry B-29 ve vytrvalých náletech. V říjnu 1951 ovšem došlo k sestřelení 45 bombardérů B-29 v průběhu jednoho týdne, a proto se v náletech pokračovalo pouze v noci. O jejich zastavení se snažily letouny MiG-15 umístěné na základnách v čínském Mandžusku u řeky Ja-lu.

Sovětské MiG-15 neměly proti F-86 šanci

Vzdušné souboje nad severozápadní Koreou mezi americkými F-86 a sovětskými MiG-15 pokračovaly v průběhu celého konfliktu. Úspěch F-86 byl jednoznačný. 792 sestřelených MiG-15 oproti 78 zničeným F-86 představuje vítězný poměr 10:1, nejvyšší, jaký kdy byl v historii souvislých leteckých bitev zaznamenán. Vedle svého slavného předchůdce P-51 Mustanga ze druhé světové války se tak F-86 řadí k nejúspěšnějším stíhacím letounům všech dob.

Licenci k výrobě F-86 Sabre získali čtyři zahraniční spojenci USA, Austrálie, Itálie, Japonsko a Kanada. V letech 1947-1961 bylo vyrobeno 8745 strojů s pěti různými motory. Poslední F-86 z montážní linky sjel v roce 1961 v japonském závodě Mitsubishi.

Ve druhé polovině 50. let minulého století započalo postupné vyřazování letounu F-86 z aktivní služby. Během své existence se stal součástí leteckých sil 24 různých zemí, např. Austrálie, Korejské republiky, Pákistánu, Spojeného království či Španělska. Ještě v roce 1980 byl součástí vojenského inventáře osmi rozvojových zemí. Poslední F-86 Sabre byl stažen z aktivní vojenské služby v roce 1993 v Bolívii, 40 let po svém sestrojení.

Vstupte do diskuze (23)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Česká družice VZLUSAT-1 úspěšně odstartovala do kosmu

23.06.2017 09:37 Dillí - První technologická nanodružice VZLUSAT-1 úspěšně odstartovala do kosmu. V pátek 23. června…

Změnily způsob vedení války. Teď mohou drony změnit svět

22.06.2017 09:53 Dron neboli bezpilotní letoun, tedy letadlo bez posádky, které může být řízeno na dálku nebo létat…

Největší "ruská kola" na světě? Pokud se bojíte výšek, neotevírejte

20.06.2017 15:05 Po úspěchu Londýnského oka se do staveb ruských kol pustila nejedna země. Pokud se bojíte výšek,…

Nejhorší letecké katastrofy v Česku? Dodnes nikdo neví, co se stalo

19.06.2017 10:55 Roky 1966 a 1967 byly pro české letectví katastrofální. Odehrály se během nich nejhorší české a…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Tech+

reklama
reklama