Šampaňské, hluk a místa podle společenského postavení. Jak se létalo v Concordu?

I když už nelétá nějakou dobu, do dnes je jedním ze symbolů moderního letectví. Řeč je o letounu Concorde. Jeho na svoji dobu revoluční konstrukce, vysoká rychlost a elegance z něj učinily ikonu.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Concorde

Na počátku roku 2018 stanovil Boeing 747 norských aerolinek nový rekord. Cesta z New Yorku do Londýna mu trvala 5 hodin a 13 minut, do britské metropole tak doletěl o hodinu dříve než bylo plánováno.

Zdá se již téměř nemožné, že už v 70. letech létaly britsko-francouzské Concordy stejnou vzdálenost za 3 a půl hodiny, přičemž dvojnásobně překonaly rychlost zvuku. Těch bylo aerolinkám dodáno pouze 14, přičemž 7 bylo britských a 7 francouzských.

Concorde byl od prvopočátku exkluzivní záležitostí. Na palubě se podávala luxusní jídla, letoun měl na letištích všemožná privilegia a své pasažéry do cíle dopravoval rychlostí vyšší, než jaké dosáhnou vojenské stíhačky.

„Letušky milovaly létat s Concordem a pasažéři také milovali létat s Concordem. Bylo to něco úplně jiného. Jsem rád, že jsem mohl být součástí malé a privilegované skupiny lidí, kteří měli tu čest s ním létat.“ říká pro CNN Richard Quest, který jako pasažér letěl s Concordem pětkrát.

„Letoun byl malý, měl jen okolo stovky sedaček, které vypadaly spíše jako kancelářská křesla. Měl malá okénka a v letadle byl vcelku hluk. Přesto jsem ale neviděl nikoho, kdo by neměl během letu ústa od ucha k uchu.“ dodává.

Concorde byl také velmi úzký, s šířkou trupu jen okolo dvou a půl metru. „Byl rozdělen jen do dvou částí, mezi nimiž byla přechodová část. Obě části byly identické, ale sedět vpředu bylo více prestižní.“ usmívá se Quest.

Rekordmanem v počtu letů na Concordu je byznysmen Fred Finn, který v legendárním letadle seděl 718 krát. Své vzpomínky na dnes již nepoužívaný stroj má i Američanka Su Marshallová. „Letoun byl úzký a vypadal spíše jako cigareta, ale zážitek je to nepopsatelný. Na palubě teklo šampaňské proudem.“ vzpomíná po letech.

Legendární stroj měl za celou dobu provozu jen jedinou havárii. V roce 2000 se Concorde společnosti Air France zřítil ihned po startu z pařížského letiště. Při nehodě zahynulo 109 členů posádky a pasažérů, další 4 lidé přišli o život na zemi.

V listopadu 2001 se Concordy vrátily do služby, doba jim už ale nepřála. Byly staré více než 40 let a stále stoupaly náklady na jejich údržbu. V říjnu 2003 tak byl uskutečněn poslední let těchto létajících symbolů luxusu.  

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

K ISS míří loď Cygnus se sextantem a supermrazícím zařízením. Start byl…

21.05.2018 11:42 Wallops (USA) - Se sextantem a se "supermrazícím" zařízením CAL mezi nákladem se dnes vydala k…

Budou roboti dovážet jídlo z vesmíru? Vědci chystají vesmírný megaprojekt

21.05.2018 08:27 Není snadné něco ve vesmíru vypěstovat. Semínka mohou ve stavu beztíže poletovat. Voda neteče.…

Největší záhadné zmizení v historii? V noci šlo 3000 vojáků spát, do rána…

20.05.2018 22:01 Aktualizováno Když šel 10. prosince 1939 plukovník Li Fu Sien spát, byla jeho jednotka rozmístěná proti Japoncům…

Pět nejhorších tanků historie? Jeden je bohužel i československý

19.05.2018 20:16 Aktualizováno Je to právě 101 let co byly poprvé do boje nasazeny tanky. Za toto století se ve službě vystřídalo…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Tech+

reklama
reklama