Lék na AIDS? Izraelští vědci dávají HIV pozitivním naději

Tel Aviv - Izraelští vědci tvrdí, že dosáhli průlomu ve zničení buněk napadaných virem HIV. Klinické testy na lidech mají začít do tří měsíců.

Lék na AIDS? Izraelští vědci dávají HIV pozitivním naději - anotační foto

Je svět blízko k nalezení léku pro HIV pozitivní jedince? I když byl virus HIV klinicky pozorován již v roce 1981, moderní medicína stéle neví, kdy se virus „ probudí" a co spouští proces šíření do dalších buněk. Profesoři Hebrejské univerzity v Jeruzalémě Abraham Loyter a Asaf Friedler uvedli, že mohou zničit lidské buňky napadené virem HIV, aniž by při léčbě ublížili zbytku těla.

Lidem, kteří onemocní virem HIV, vstupuje virus do krevních buněk, kde zůstává skrytý. Vědci se zaměřili na léčbu buněk, které virus transportují. Do těchto buněk chtějí přenést kopii DNA viru ve velkém množství, což by mělo aktivovat sebedestrukční mechanismus buněk. Lékaři oznámili jejich plán začít s testy na lidech do tří měsíců, píše izraelský sever Ynetnews.

V minulých desetiletích vědci vynalezli koktejl léků, kterým je tento proces možné oddálit. Nemoc AIDS není ve výsledku již smrtí epidemií, ale chronickou nemocí.

Loyter a Friedler mají za sebou již jeden úspěšný výzkum při léčbě HIV, který jim pomohl podepsat exkluzivní smlouvu ze Zyon Pharmaceutical na vývoj léků.

Ynetnews uvedl, že první testy na lidských buňkách vypadají velmi nadějně. Do dvou týdnů léčby, nebylo ani stopy po virové DNA nebo infikovaných buňkách, a virus nebyl nalezen ani dva týdny po ukončení léčby.

Okolo 35 milionů lidí žije s virem HIV, který ničí imunitní systém a 39 milionů lidí zemřelo na nemoc AIDS, uvádí odhady Organizace spojených národů.

Pochází HIV od opic?

Když se virus HIV poprvé objevil, dlouho nebylo jasné, odkud k nám přišel. Nyní víme mnohem více o tom, proč a jak se HIV, virus, který vede k onemocnění AIDS, stal světovým problémem.

S velkou pravděpodobností se virus objevil poprvé u opic a lidoopů v západní Africe. Z opic přešel na lidi při několika příležitostech, pravděpodobně z důvodu konzumace infikovaného opičího masa, uvedl sever BBC. Vědci se k tomuto názoru přiklánějí, protože mnoho lidí je infikováno verzí HIV, která je podobná opičí verzi onemocnění. HIV, které přišlo od opic, není však hlavním zdrojem choroby.

HIV-1 skupiny O pochází od lidoopů, kteří jsou lidem podobnější než opice. Tato forma je nejvíce rozšířena v západní Africe.

HIV-1 skupiny M, pocházející od šimpanzů, je velmi rozšířenou formou – představuje více než 90 % všech infekcí. Tento druh není velmi infekční, využil pouze okolností.

Virus se rozšířil díky pokroku v dopravě

"Především ekologické než evoluční faktory mohou za jeho masivní rozšíření. Viry RNA jako je HIV se vyvíjí asi milionkrát rychleji než lidská DNA," tvrdí Nuno Faria z univerzity v Oxfordu. Rychlost vývoje je možné ukázat i na tom, že předchůdce genomů HIV neexistuje ani 100 let. S velkou pravděpodobností pandemie poprvé propukla ve 20. letech minulého století.

Tým ve výzkumu pokračoval. Pomocí nasbíraných vzorků určil, že první místo, kde k pandemii došlo, je Kinshasa, dříve známá jako Léopoldville, nyní hlavní město Demokratické republiky Kongo. V roce 1920 bylo Kongo belgickou kolonií a Kinshasa hlavním městem. Město bylo lákavou destinací pro mladé, pracující muže, kteří hledali ve městě lepší budoucnost, ale také sexuální společnice. Virus se rázem rychle rozšířil populací.

Podle vědců přispěly k rychlému rozšíření viru v Africe historické okolnosti, především rychlý růst populace a projekt dřívější belgické koloniální správy na stavbu železniční sítě, každoročně využívané sta tisící lidmi. Virus se tak během 20 let rozšířil do měst vzdálených 1500 km.

Belgické Kongo získalo v 60. letech nezávislost a stalo se atraktivním zdrojem francouzsky mluvící pracovní síly. Nemoc se rozšířila do USA v roce 1970, kde homofobní postoje vedly koncentraci homosexuálů v kosmopolitních městech jako je New York a San Francisko. Z Ameriky již bylo pro chorobu snadné dostat se do Evropy.

Témata: hiv | Izrael | Vědci

DISKUZE: Lék na AIDS? Izraelští vědci dávají HIV pozitivním naději

Doporučujeme

Menstruační rtěnka je tu! Americký chiropraktik vytvořil nový produkt, ženy šílí - anotační foto

Menstruační rtěnka je tu! Americký chiropraktik vytvořil nový produkt,…

24.02.2017 20:55 Topeka (USA) - V americké lékařské komunitě čelí chiropraktici časté kritice ať už kvůli tomu, že…

Hitler otestoval mocnou zbraň? Odtajněné dokumenty ukazují na nacistický test atomové bomby - anotační foto

Hitler otestoval mocnou zbraň? Odtajněné dokumenty ukazují na nacistický…

24.02.2017 20:48 Dokumenty objevené v americkém archivu naznačují, že nacistické Německo mohlo před koncem druhé…

Vědci zakřivili a "srolovali" svazky nanočástic pomocí paprsků - anotační foto

Vědci zakřivili a "srolovali" svazky nanočástic pomocí paprsků

24.02.2017 19:03 Aktualizováno Michigan - Už dlouho se ví, že hmota může zakřivovat světlo. Na tomto principu fungují například…

Jak vybrat bezpečnostní dveře, aby odpovídaly všem zákonným normám? - anotační foto

Jak vybrat bezpečnostní dveře, aby odpovídaly všem zákonným normám?

24.02.2017 17:32 Praha, 24. února 2017 - Bezpečnostních dveří je na českém trhu nepřeberné množství a je poměrně…