Nacisté chtěli vytvořit siamská dvojčata, a nebyli jediní. Jaké pokusy se prováděly na lidech?

Experimenty na lidech se začaly provádět na začátku minulého století. Některé byly vcelku neškodné, jiné zanechaly na účastnících trvalé psychické následky. Jaké experimenty byly ty nejhorší? Přinášíme vám desítku těch, ze kterých vám naskočí husí kůže.

Otroci, ilustrační foto

10. Stanfordský vězeňský experiment

Tento experiment měl ukázat, jak se lidé chovají, když jsou v zajetí. Pokus začal v roce 1971 pod vedením psychologa Philipa Zimbarda na Stanfordské univerzitě. Vysokoškolští dobrovolníci měli hrát úlohu dozorců a vězňů ve věznici vytvořené ve sklepě univerzity.

Vězni a dozorci však začali příliš silně prožívat své role, porušovali pravidla, které předtím Zimbardo stanovil a dopouštěli se činů, které vedly k nebezpečným situacím. Třetina "dozorců" byla usvědčena z ryze sadistických sklonů, zatímco většina "vězňů" byla psychicky zlomená. Experiment nakonec ukončil předčasně sám Zimbardo.

9. "Zrůdná studie"

Pokus byl součástí výzkumu koktavosti. Začal v roce 1939, vedl ho profesor Wendell Johnson a objekty pokusu se stalo 22 dětí-sirotků ze státního ústavu.

Johnson rozdělil děti do skupin po jedenácti. Při rozhovorech, které byly součástí experimentu, pak jednu skupinu dětí chválil za jejich plynulou řeč, druhou naopak při každé sebemenší chybě káral a říkal jim, že koktají. Mnoho dětí ze druhé skupiny pak trpělo v životě různými řečovými poruchami.

Johnsonovi kolegové byli zděšeni, že se rozhodl využít sirotky k prokázání pravdivosti své teorie. Tento experiment byl dlouho utajený, protože se Johnson obával poškození své reputace, jelikož experimenty na lidech dělali v té době už jen nacisté.

Později se historie o studii dostala na povrch a v roce 2001 se za tento experiment Univerzita v Iowě veřejně omluvila.

8. Projekt 4.1

V roce 1954 začal experiment pro lékařskou studii, který nařídily Spojené státy. Na začátku března tohoto roku otestovaly na atolu Bikini jadernou bombu, aby následně na Marshallových ostrovech, jejichž součástí je i zmíněný atol, sledovaly, jestli nastanou nějaké významné změny ve zdraví lidí, kteří na tehdy radioaktivních ostrovech bydleli.

Prvních deset let nějaké výrazné změny nepřineslo. Míra potratů se sice za prvních pět let zdvojnásobila, ale pak se vrátila na původní hranici. Některé děti měly potíže s růstem, ale nebyl to přesvědčivý vzorek.

O to děsivější byly další roky. Děti ve velkém začaly trpět rakovinami, např. štítné žlázy.

7. Projekt MKULTRA

Pod tímto názvem se skrývá kódové označení projektu CIA, který zkoumal v 50. a 60. letech minulého století metody psychické manipulace lidí. Mezi tyto metody patřilo například ovlivňování myšlení pomocí drog, izolace, mučení, hypnóza nebo sexuální zneužívání.

Do experimentu se zapojili lidé ze všech sfér, mnozí však o tom neměli ani tušení, čímž CIA porušila Norimberský kodex, který Spojené státy podepsaly po konci Druhé světové války.

V roce 1973 nařídil tehdejší ředitel CIA Richard Helms zničit veškeré dokumenty týkající se projektu. Vyšetřování experimentu je tak dnes už nemožné.

6. Projekt Aversion

Projekt vznikl v Jižní Africe za doby apartheidu. Nutil příslušníky sexuálních menšin v jihoafrické armádě z nucených změnám pohlaví, elektroléčbám, chemickým kastracím, aby se jim obrátila sexuální orientace.

Oficiální čísla nejsou známa, neoficiální údaje tvrdí, že obětí se stalo až 900 lidí mezi 16 a 24 lety. Oběti byly zpravidla udávány velícím složkám, které je odesílaly do psychiatrických klinik v zemi, kde experimenty prováděly.

Vedoucí celého pokusu doktor Aubrey Levin byl suspendován a souzen až v roce 2012. Před třemi lety byl pravomocně odsouzen na pět let odnětí svobody.

5. Severokorejské experimenty

Jakkoli toho o Severní Koreji moc nevíme, chodí zprávy, že její představitelé provádějí experimenty na lidech podobné těm, které dělalo Německo nebo Japonsko ze Druhé světové války.

Jedna bývalá severokorejská vězenkyně dosvědčila, že v její věznici bylo vybráno 50 zdravých žen, kterým byl podán otrávený salát k jídlu. Všechny ženy zemřely do dvaceti minut poté, co zvracely krev a začaly krvácet z tělních otvorů. Neuposlechnutí rozkazu by znamenalo represe vůči jejich rodinám.

Kwon Hyok, bývalý šéf ostrahy Táboru 22 (koncentrační tábor - pozn. red.) potvrdil severokorejské pokusy s plynem, které byly velmi podobné tomu, jak Němci vyvražďovali Židy v koncentračních táborech Druhé světové války.

4. Sovětské jedové laboratoře

I Sověti se nezdráhali testovat nebezpečné látky na lidech. V tajných vládních zařízeních, které jsou dnes známé jako Laboratoř 1 a Laboratoř 12, se vyráběly jedy, které byly testovány na vězních z gulagů. Jednalo se například o yperit, digitoxin nebo ricin.

Cílem bylo najít jed, který nebude mít žádnou chuť, ani vůni, aby se po smrti oběti nedal identifikovat.

Výsledkem experimentu byl jed nazvaný C-2. Podle očitých svědků se po požití oběť zmenšila, rychle zeslábla a přestala se hýbat. Umírala během 15 minut.

3. Studie "Tuskegee"

Nechutný experiment měl za cíl sledovat černošské obyvatelstvo, jak pomalu nebo rychle umírá na syfilis. Pokus se prováděl v období 40 let ve městě Tuskegee v Alabamě.

Pacientům, kteří byli pro experiment vybraní, se zatajovala diagnóza, místo toho jim bylo řečeno, že "mají špatnou krev" a byli pozváni do pokusu. Pokud by se zúčastnili, získali by bezplatnou lékařskou péči, cesty na kliniku, jídlo a pojištění pohřbu v případě smrti. Většina souhlasila.

V době začátku experimentu se syfilis léčil nebezpečnými metodami. Jedním z původních cílů bylo zjistit, jestli se daný pacient některou z metod léčil. Některým pacientům byla léčba odmítnuta, jiným se dávalo placebo, aby bylo možné sledovat průběh onemocnění.

Konec experimentu přežilo jen 74 z celkových 600 účastníků.

2. Jednotka 731

V našich krajích není tento pojem moc známý, tím spíš si zaslouží pozornost. Jednotka 731 byl název skupiny lidí, kteří dělali biologický a chemický výzkum pro Japonskou císařskou armádu v době Druhé světové války.

Tady jsou jen některé z mnoha zvěrstev, které prováděli Japonci pod vedením Šira Išiiho: vivisekce živých lidí včetně těhotných žen, amputace končetin za účelem přišití končetin k jiným částem těla, zmražení některých částech těla s cílem sledování neléčené gangrény, testování lidí jako terč pro granátomety a plamenomety, infikace zajatců koktejlem nemocí za účelem sledování jejich účinků, záměrné infikování pohlavními nemocemi a sledování jejich průběhu.

Velitel těchto experimentů Išii nikdy nebyl odsouzen.

1. Nacistické experimenty

Experimenty na lidech za Druhé světové války Němci jsou těmi nejhroznějšími v historii lidstva. Mezi pokusy, které nacisté pod vedením doktora Eduarda Wirthse dělali, patří např. pokusy na dvojčatech, především vytvoření siamských dvojčat.

Bez použití anestetik se prováděly pokusy transplantace kostí, svalů a nervů. Některé oběti si musely vytrpět pokusy poranění hlavy, kdy byly tyto oběti přivázány k židli a v pravidelných intervalech je trefovalo do hlavy kladivo.

I Němci dělali pokusy se zmrazením lidí, s yperitem a jinými jedy. Pokoušeli se také zjistit, jak přeměnit mořskou vodu na pitnou. Několik obětí dostávalo jako potravu jen mořskou vodu, po čemž trpěli dehydratací.

Seznam zrůdností páchaných nacisty je nekonečný. Doufejme, že se lidstvo umoudřilo a žádné takové experimenty nebudou přibývat

Našli jsme druhý domov? Astronomové oznámili objev planety podobné Zemi

19.11.2017 15:03 Aktualizováno Grenoble - Astronomové oznámili objev nové exoplanety, jejiž povrchová teplota by umožňovala…

Devastující zemětřesení? Příští rok jejich počet rapidně stoupne, varují…

19.11.2017 14:40 Colorado/Montana - Bylo v tomto roce podle vás hodně přírodních katastrof jako hurikány, tornáda a…

Proč vymřeli mamuti? Byli hloupí, tvrdí vědci. A samci obzvlášť

19.11.2017 12:29 Pohlceni propadlou půdou. Spláchnuti lavinou bahna. Utopeni, když se probořili tenkým ledem. To je…

Jak by vypadal svět, kdyby všichni lidé přestali jíst maso?

19.11.2017 10:38 Vegani a vegetariáni mají k odporu vůči masu mnoho důvodů. Někteří si zvolili své stravovací návyky…