Vím, co posloucháš: Jak sociální média ovlivňují globální ekonomiku?

Spotify je služba pro sdílení hudby za měsíční předplatné, kterou celosvětově využívají miliony uživatelů. Nejenom marketéři ale i ekonomové si postupně začínají uvědomovat, že Spotify může poskytnout cenná data, která prozradí něco o náladě a chování spotřebitelů.

Přidejte svůj názor

Naskakuje vám při poslechu hudby husí kůže?

Lze pochybovat o tom, že když Ed Sheeran se svými spolupracovníky tvořil píseň  Shape of You, přemýšlel o globální ekonomice. Nicméně jde o nejhranější skladbu ve službě Spotify. Podle analytiků by odpověď na otázku, proč tomu tak je, mohla pomoci pochopit náladu spotřebitelů.

Významný britský ekonom Andy Haldane, který byl pověřen sledováním ekonomických údajů o své zemi, říká, že pokud ekonomové chtějí pochopit, co se děje, měli by se soustředit na nové oblasti velkých dat, která nabízejí údaje ze sociálních médií.  "Zachycení skutečných pocitů a preferencí lidí je obtížné," uvedl ekonom.  Podle něj se tradiční průzkumy zaměřené na účastníky trhu věnují omezují pouze na jejich reakce. Pro odhalení jejich pocitů a preferencí bude zapotřebí využívat netradičních prostředků. 

Ekonomický editor BBC Kamal Ahmed tvrdí, že Haldane má v kritice tradičních metod výzkumu trhu pravdu. „Žádáme lidi, aby na stupnici od jedné do desíti vybrali, jak se cítí, ale to nám vlastně neříká mnoho o tom, jak se pak chovají. Behaviorální ekonomie je pak spíše o tom, jak se cítíme, než o tom, co si myslíme, že děláme." 

Vědci z Claremont Graduate University zkoumali nejposlouchanější a nejhranějších skladeb z rádií a streamovacích služeb z let 2000 a 2016 a rozdělili je do několika kategorií, které využívá Spotify Developer API, vytvářející algoritmy pro navrhování písní uživatelům a k personalizaci jejich playlistu. Byli také schopni analyzovat texty písní, aby je pak mohli zařadit do kategorií radost, smutek, vztek, strach, znechucení, překvapení, důvěra a očekávání.

Zjistili, že v období globální finanční krize v roce 2008 převládaly písně s texty, které obsahovaly nějaká očekávání, znechucení, strach, smutek a vztek. Jejich popularita vrcholila mezi roky 2008 a 2009, potom pozvolna odeznívala. 

Cenná data o lidském chování nemusí poskytnout jen oblast hudby, ale i literatury i oblast masmédií. Ekonomům může leccos napovědět i to za co utrácejí své peníze hráči v některých online hrách. 

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Trumpův klíč k úspěchu je Twitter

19.07.2018 09:16 Washington - Trump aktivně používá sociální sítě jako nástroj komunikace s veřejnosti. Twitter se…

Kauzy v Googlu pokračují. První případ to ale není

18.07.2018 13:31 Brusel - Společnost Google čelí kritice ze strany Evropské komise. Instituce může vynést rozhodnutí…

Obří čistka. Twitter zavřel přes sto milionů účtů

18.07.2018 08:31 Washington - Společnost Twitter v posledním čtvrtletí loňského roku zrušila 58 milionů…

Facebook nebude na své síti mazat fake news

14.07.2018 08:49 New York - Americká internetová společnost Facebook nehodlá na své sociální síti mazat falešné…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Tech+

reklama
reklama