Revoluce v řízení auta? Vědci se snaží překonat základní problém

Cesta za plně automatizovaným automobilem bude ještě daleká. Inženýři z celého světa se nyní snaží vyřešit problém, který souvisí s usínáním řidičů. Bez lidského faktoru se totiž řízení automobilu stále neobejde.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Ilustrační foto

Podle dosavadního vývoje automobilového průmyslu to vypadá, že řidič bude v autě zapotřebí pouze v nezbytných případech. Auto, které nepotřebuje k žádnému úkonu přítomnost řidiče, se nachází na tzv. šestistupňové škále autonomie na samotném vrcholu. Podle vědců je možné tohoto cíle dosáhnout, i když k němu vede dlouhá cesta. V současné době se automobilový vývoj nachází na druhém stupni škály, čili řidič musí být přítomen a dávat během jízdy pozor. To znamená hlavně za jízdy neusnout. 

Vědci usilovně pracují na tom, aby se posunuli výše, na třetí stupeň. To sice stále znamená, že je potřeba přítomnost řidiče, nicméně jen na důležité úkony, které by si vyžádal počítač. "Ve třetí úrovni nemá řidič dovoleno spát, musí tam být a schopen reagovat. Nemusí však řídit po celou dobu. Může tam mít svou kancelář nebo odpočívat. Pak mu systém řekne, že za deset minut musí převzít řízení," uvedla pro The Guardian Anna Anundová ze švédského Národního výzkumného ústavu pro silniční dopravu.

Tým lidí kolem Anundové se snaží čelit výzvám jako spánek, stres, nepozornost, tedy faktorům, které dokáží ovlivnit řízení řidičů. Proto pracují vědci pracují na senzorech, které by takovéto faktory mohly u řidiče rozpoznat. Anundová však uvedla, že nehodlají stříkat lidem vodu do obličeje. "Pokud mluvíme o řidičích nákladních aut, tak jejich hlavním problémem je, že na dálnici jedou dlouho a nic jiného nedělají. Nový systém by mohl řidiče v případě nepozornosti informovat, že musí převzít řízení," řekla vedoucí projektu zaměřeného na vývoj softwaru.

Ian Reagan, z Institutu pro bezpečnost silničního provozu v USA, je toho názoru, že autonomie třetí úrovně znamená neodmyslitelný problém, protože řidiči mohou odvrátit pozornost od řízení, ale stejně musí musí být připraven reagovat. "Automatizované systémy musí být naprogramovány tak, aby se snažily najít bezpečný stav, kdy je auto schopno samo zajet ke krajnici a zastavit, aniž by to záviselo na řidiči," pojmenoval aktuální výzvu pro vědce.

Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Tajná operace CIA, za kterou by se nestyděl ani James Bond

17.08.2018 17:58 Aktualizováno Studená válka je plná špionážních příběhů, vedle kterých jsou i příběhy Jamese Bonda velmi seriózní…

Globální písečná bouře na Marsu polevuje. Zavolá vozítko Opportunity domů?

17.08.2018 13:35 Mys Canaveral - Prachová bouře na Marsu, která na počátku června zachvátila celou rudou planetu, se…

Nejdražší stavba světa? Lidstvo utratilo miliardy za komplex, který lidé…

17.08.2018 12:28 Lidstvo každým rokem investuje miliardy dolarů do vojenského, technického a vědeckého rozvoje a…

IPhone X až o polovinu levněji? Skandál vznikl kolem nové Motoroly, která…

17.08.2018 11:46 „Nový model vypadá úplně identicky,“ říká server TechnoBuffalo, který se zaměřuje na technologické…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Tech+

reklama
reklama