Šampaňské, hluk a místa podle společenského postavení. Jak se létalo v Concordu?

I když už nelétá nějakou dobu, do dnes je jedním ze symbolů moderního letectví. Řeč je o letounu Concorde. Jeho na svoji dobu revoluční konstrukce, vysoká rychlost a elegance z něj učinily ikonu.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Concorde

Na počátku roku 2018 stanovil Boeing 747 norských aerolinek nový rekord. Cesta z New Yorku do Londýna mu trvala 5 hodin a 13 minut, do britské metropole tak doletěl o hodinu dříve než bylo plánováno.

Zdá se již téměř nemožné, že už v 70. letech létaly britsko-francouzské Concordy stejnou vzdálenost za 3 a půl hodiny, přičemž dvojnásobně překonaly rychlost zvuku. Těch bylo aerolinkám dodáno pouze 14, přičemž 7 bylo britských a 7 francouzských.

Concorde byl od prvopočátku exkluzivní záležitostí. Na palubě se podávala luxusní jídla, letoun měl na letištích všemožná privilegia a své pasažéry do cíle dopravoval rychlostí vyšší, než jaké dosáhnou vojenské stíhačky.

„Letušky milovaly létat s Concordem a pasažéři také milovali létat s Concordem. Bylo to něco úplně jiného. Jsem rád, že jsem mohl být součástí malé a privilegované skupiny lidí, kteří měli tu čest s ním létat.“ říká pro CNN Richard Quest, který jako pasažér letěl s Concordem pětkrát.

„Letoun byl malý, měl jen okolo stovky sedaček, které vypadaly spíše jako kancelářská křesla. Měl malá okénka a v letadle byl vcelku hluk. Přesto jsem ale neviděl nikoho, kdo by neměl během letu ústa od ucha k uchu.“ dodává.

Concorde byl také velmi úzký, s šířkou trupu jen okolo dvou a půl metru. „Byl rozdělen jen do dvou částí, mezi nimiž byla přechodová část. Obě části byly identické, ale sedět vpředu bylo více prestižní.“ usmívá se Quest.

Rekordmanem v počtu letů na Concordu je byznysmen Fred Finn, který v legendárním letadle seděl 718 krát. Své vzpomínky na dnes již nepoužívaný stroj má i Američanka Su Marshallová. „Letoun byl úzký a vypadal spíše jako cigareta, ale zážitek je to nepopsatelný. Na palubě teklo šampaňské proudem.“ vzpomíná po letech.

Legendární stroj měl za celou dobu provozu jen jedinou havárii. V roce 2000 se Concorde společnosti Air France zřítil ihned po startu z pařížského letiště. Při nehodě zahynulo 109 členů posádky a pasažérů, další 4 lidé přišli o život na zemi.

V listopadu 2001 se Concordy vrátily do služby, doba jim už ale nepřála. Byly staré více než 40 let a stále stoupaly náklady na jejich údržbu. V říjnu 2003 tak byl uskutečněn poslední let těchto létajících symbolů luxusu.  

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nejhorší letecké katastrofy v Česku? Stovky lidí umíraly ze záhadných…

19.08.2018 14:59 Aktualizováno Roky 1966 a 1967 byly pro české letectví katastrofální. Odehrály se během nich nejhorší české a…

Objev, který vědcům a historikům vyrazil dech. Před 33 lety omylem našli…

19.08.2018 00:11 Aktualizováno 1. září uplyne přesně 33 let ode dne, kdy byl nalezen potopený vrak nejznámější lodi na světě.…

Tajná operace CIA, za kterou by se nestyděl ani James Bond

17.08.2018 17:58 Aktualizováno Studená válka je plná špionážních příběhů, vedle kterých jsou i příběhy Jamese Bonda velmi seriózní…

Globální písečná bouře na Marsu polevuje. Zavolá vozítko Opportunity domů?

17.08.2018 13:35 Mys Canaveral - Prachová bouře na Marsu, která na počátku června zachvátila celou rudou planetu, se…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Tech+

reklama
reklama