Putin otevře gigantický most spojující Rusko s anektovaným Krymem

Kerč - Kvůli ukrajinské blokádě Krymu měl poloostrov dlouhodobě značné ekonomické problémy. Spojení mezi kontinentální Ukrajinou a Krymem zabezpečovalo poloostrov jak ekonomicky, tak i energeticky. Na stavbě mostu se Rusko a Ukrajina domlouvali ještě před rokem 2014, kdy na Ukrajině začaly celostátní protesty. Po anexi Krymu se otázka mostu stala hlavní prioritou - stavba byla zahájena už v dubnu v roce 2015. Automobilový provoz na mostě začne ve středu ráno. Tonáž automobilů je zatím omezena 3,5 tunami, železniční trať bude dokončena příští rok.

Přidejte svůj názor 132 komentářů

Krymský most - stavba

Celková délka stavby bude mít 19 km skrz Kerčský průliv oddělující poloostrov od ruské pevniny. Zhruba uprostřed vzdálenosti leží ostrov Tuzla, nad kterým stojí vysokorychlostní trať. Před zahájením stavebních prací byly v okolí nalezeny různé výbušné zařízení včetně min z období německé okupace Krymu. Nalezené letecké pumy likvidovali sapéři na speciálně vymezených místech mimo území, kde v budoucnu měl stát most. Kromě válečných atributů zde byly nalezeny i archeologické artefakty.

Most s ohledem na své gigantické měřítko bude nejspíš dokončen včas, jedná se o zdrojovou nezávislost Krymu. Stavba zahrnuje čtyři silniční pruhy (dva v každém směru) a dva železniční koridory. Předpokládá se, že se zde v budoucnu protáhnou elektrické kabely dodatečně zásobující krymskou elektroenergetiku. Sám Putin se o průběh výstavby aktivně zajímal, byl dokonce jedním z jeho iniciátorů. “Počítám s tím, že Krymský most bude dokončen včas,” řekl na konci roku 2016.

Zpravodajská služba BBC se před rokem zajímala o názor jednoho z nejpřednějších ruských ekonomů na probíhající stavbu. “Je třeba pochopit, že daný projekt je pro Rusko zcela unikátní, podobné mosty jsme ještě nikdy neměli. Tři roky je velice úzký termín pro takovou stavbu. I přesto, že se něco nemusí stihnout včas, bude to zcela normální,” řekl Nikolaj Zalesskij z Institutu dopravní ekonomiky Vysoké školy ekonomické v Moskvě. Podle jeho slov by zpoždění nemělo být nijak závažné.

Velkou výzvou pro celý projekt je kromě délky i výška mostu, která by měla umožňovat průplav nákladním lodím obsluhujícím přístavy. Most Rusko bude stát 228,3 miliard rublů (téměř 80 miliard korun). Dodavatelem projektu je pouze jedna firma vlastněná Putinovým blízkým kamarádem oligarchou Arkadijem Rotenbergem (figurujícím i v sankcích proti Rusku). 

img-responsive

Krymský most z výšky | foto: Most.life

O mostu, který by spojoval Rusko a Krym se hovořilo už dlouho, a to i před tím, než ho Rusko připojilo ke svým teritoriím. Jediné spojení s kontinentem byla Perekopská šíje mezi Chersonskou oblastí (Ukrajina) a Krymem. Veškeré zdroje včetně pitné vody dostával Krym pomocí pevninské šíje dlouhé 30 km. V září roku 2015 Ukrajinští aktivisté v kooperaci se státními službami začali blokádu na hranici poloostrova s pevninou za účelem “deokupace”. Jinými slovy se Ukrajina domnívala, že až začne blokovat veškeré zdroje do Krymu, Rusko přehodnotí celou situaci.

Rusko se ovšem rozhodlo vybudovat spojení, které by mu umožňovalo samostatně kontrolovat situaci na Krymu. Krymské obyvatelstvo bylo kvůli blokádě na neurčitou dobu zcela odříznuto od elektrického proudu a potravin z Ukrajiny. Akci odsoudili mnozí politici včetně tehdejšího gubernátora Oděské oblasti Michaila Saakašviliho.

Velká sláva při otevření

S velkou slávou bude dnes most otevřen. Za účasti ruského prezidenta Vladimira Putina bude pro automobily otevřena komunikace, od níž si Moskva slibuje nejen několikanásobně vyšší příliv turistů na zabraný poloostrov, ale hlavně lepší zásobování Krymu a rozšíření jeho hospodářských kapacit.

Putin postavil most z anektovaného Krymu na ruskou pevninu (11:52) | zdroj: YouTube


Po násilném obsazení ukrajinského poloostrova v roce 2014 zavládl mezi ruskojazyčnými obyvateli Krymu velký optimismus, který ale postupně ochladl v důsledku problémů s nedostatkem elektřiny, surovin a vody. Cesta směřující na sever na Ukrajinu zůstala zavřená a poloostrov se potýkal s velkými dopravními problémy. Spojení s ruskou pevninou obstarávaly trajekty, jejichž provoz často vázl vinou nepříznivého počasí.

Vybudování mostu se pro Kreml stalo prioritou a v Rusku bylo označováno za stavbu století. 

Most, který je v Rusku největší, je dlouhý 19 kilometrů. Začíná na Tamaňském poloostrově v ruském Krasnodarském kraji a přes ostrov Tuzla směřuje na západ přes Kerčský průliv na krymský Kerčský poloostrov. Projektovaná propustnost je 40.000 automobilů během 24 hodin. Vlakových souprav má přes most projet až 47 denně.

Automobilový provoz na mostě začne ve středu ráno. Tonáž automobilů je zatím omezena 3,5 tunami, železniční trať bude dokončena příští rok.

Vstupte do diskuze (132)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Jak ukrást americkou raketu? Sovětům se to podařilo hned dvakrát

13.08.2018 22:00 Aktualizováno Špionáž je obor lidské činnosti, která je obestřena největšími mýty a oparem tajemství. Vedle…

Děsivé tajemství ukryté pod hladinou moře? Podivné události na ponorce…

13.08.2018 16:52 Aktualizováno Ponorky patří k nejvíce fascinujícím lidským technickým výtvorům. Jejich ztráta vždy vyvolá mezi…

VIDEO: Unikátní mise začíná, sonda letí ke Slunci. Obal ji chrání před…

12.08.2018 11:50 Aktualizováno Mys Canaveral - Z floridského mysu Canaveral dnes úspěšně odstartovala raketa se sondou Parker…

Nebezpečnější než nepřítel? Těchto šest zbraní patří mezi noční můry…

12.08.2018 02:38 Aktualizováno Jsou zbraně, které se zapsaly do historie svojí výjimečnou spolehlivostí, technickou pokročilostí a…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Tech+

reklama
reklama