Nejhorší ekologická katastrofa v dějinách Evropy? Od havárie tankeru Prestige uplynulo 15 let

Ropné tankery jsou mohutné lodi převážející desítky tisíc tun ropy napříč moři a oceány. Po celou dobu své životnosti jsou prakticky neustále v pohybu a sebemenší chyba může způsobit katastrofu obřích rozměrů. Jednu takovou má na svědomí tanker Prestige postavený v roce 1976. Poblíž Evropských břehů se rozlomil na dva kusy a způsobil největší nejadernou ekologickou katastrofu v dějinách Evropy.

Přidejte svůj názor

Lodní havárie, ilustrační foto

26 let starý tanker si v roce 2002 pronajala ruská společnost Crown Resources. Loď měla převézt 77 těžkého topného oleje z Lotyšska do Singapuru a plula pod liberijskou společností Mare Shipping Inc.

Do cíle ale tanker nikdy nedorazil. 13. listopadu téhož roku zaznamenala pobřežní stráž naléhavé volání o pomoc: Tanker Prestige poškodila bouře a začal z něj vytékat olej. Nehoda se stala u pobřeží Galicie a Španělsko okamžitě zorganizovalo záchrannou akci s vědomím, že jde o jednu z nejhorších katastrof, jaké kdy čelilo.

Jak se ukázalo, loď měla vlivem bouře poškozený jednoplášťový trup a do moře se skrze díru začal vylévat olejový náklad. Bylo potřeba okamžitě jednat. Nebylo ale jak. Ze strachu před ekologickou katastrofou odmítlo tanker přijmout v přístavech jak samotné Španělsko, tak i Portugalsko

Španělské úřady proto neměly jinou možnost. Nařídily loď odtáhnout na širé moře. Prestige byl odtažen do vzdálenosti zhruba 250 kilometrů od břehů Španělska, kde se 19. listopadu rozlomil na dvě části a klesl ke dnu.

Do moře se vylilo podle odhadů až 64 tisíc tun oleje. Katastrofa, která následovala, byla nezměrná. 2600 kilometrů pláží ve Španělsku, Francii a Portugalsku bylo zasaženo táhlým mazlavým olejem. Zastavil se rybolov a moře vyplavovalo mrtvé ryby. Tím ale tragédie neskončila.

V potopené lodi zbývalo dalších 13 tisíc tun oleje, který bylo potřeba zneškodnit. Vláda proto rozhodla o jeho odčerpání, což ji přišla na desítky milionů eur. Z lodi navíc po rozlomení unikla ropa, která způsobila další skvrnu. Katastrofa měla za následek i tisíce mrtvých ptáků.

Na likvidaci škod se podílelo na 300 tisíc lidí a vláda vynaložila přes 4 miliony eur. A poté, co se situace stabilizovala, se začal hledat viník. Před soudem tak po deseti letech od události stanula trojice mužů, která byla posléze zproštěna viny.

V loňském roce ale vyšší soud rozhodl jinak. Potrestán byl pouze osmasedmdesátiletý řecký kapitán lodi Apostolos Manguras, který  dostal dvouletý trest za vážné neuposlechnutí rozkazu, když s lodí odmítl zamířit na otevřené moře. Podle verdiktu způsobil katastrofu svou nedbalostí, kdy ignoroval havarijní stav lodi a na moře vyrazil i přesto, že byla přetížená. 

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Spíte více než osm hodin denně? Vašemu tělu hrozí katastrofa

17.08.2018 14:51 Dlouhou dobu se vědci domnívali, že spánek kratší než 6 hodin a delší než 10 hodin lidskému tělu…

Revoluce v potravinářství? Vědci chtějí stříkat čárové kódy na maso

15.08.2018 07:58 Londýn - Čárové kódy by v budoucnu musely být pouze na obalech potravin. Vědci hledají způsob, jak…

Nemocniční dezinfekce jsou k ničemu? Vědci varují před problémy, které…

14.08.2018 15:38 Ten zápach dezinfekce, který se šíří po každé nemocnici, všichni dobře znáte. Možná už ale nevíte,…

"A přece se točí." Jak opravdu to bylo se slavnou větou Galileo Galilea?

14.08.2018 15:33 Aktualizováno Církevní dějiny jsou doprovázeny nejrůznějšími konflikty – ať už šlo o vymezování kompetencí se…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Tech+

reklama
reklama